15.2.11

Incikten Boncuktan Meseleler

Paris’in hip, çok cool bir bölgesi var Le Marais. Cafeler, sanat galerileri, modern restaurantlar falan, çok severiz. Burada bir de antikacılar var ama öyle ağır altın varak Louis bilmemne antikaları değil cool mekan ya Afrika ve Asya antikaları satıyor bu dükkanlar. Ayıptır söylemesi Afrika’da « antika bu Madame sömürge döneminden kalma çok kıymetli hemen alın » dümenine amatörlük döneminde düşmüş insanlarız beraber ve solo performanslarla ben ve « D ». 2.yılın başında ve şuursuzca gurur duyduğumuz « antika » koleksiyonumuzun sonunda keşfettik ki yeni yapılan eşyaların yağmur ve güneş altında 1 hafta bekletilmesiyle yaratılıyormuş bizim paha biçilmez antika eserler! Üstelikte ayakkabı boyasıyla boyanaraktan. Bu da bize kapak oldu.
Neyse işte dilimiz yandığından kelli anlar olduk sahte antika işinden. Onun için de arada bir bu mağazalara girip kafa bulmak oyunumuz var, aptala yatıp dükkan sahibini heyecanlandırıp sonra da « salak mı sandın oğlum sen bizi heheyt bütün bu mallar bizde de var evde biz sana satalım antika fiyatına » diye hayallerini yıkma oyunu. Geçenlerde yine böyle bir dükkanda camdan geri dönüştürülmüş boncuklar için kadın tanesi 60 euro gibi birşey istedi. Dayanamadım Türkçe tepki verdim ki tepki burada « çüş » oluyor. Bu camdan boncuklar Afrika’da boş şarap şişeleri, kola şişelerinden falan eritilip boyanıp yapılıyor ve de tanesi 1TL falan öyle de dandik yani. Marja koş.
Bu incik boncuk işi Afrika’da ne iş derseniz şu iş. Avrupalı tüccarlar köle ticaretinin ilk zamanlarında, Afrikalıların henüz saftoloz oldukları yıllarda kabile krallarına venedik boncukları verip köle satın alıyorlarmış. Rengarenk boncukları birşey sanan krallar satmış da satmış adamlarını. Bu köle ticareti konusunu ayrıca bir bölümde anlatırım. En derinlikli kaynak olmasam da biz de kendi çapımızda merak ettik okuduk ettik 2 kelam sallayabilirim yani. Ama şimdi şunu söyliyim ki bütün bu köle ticaretinin sadece %20’lik gibi bir kısmı beyaz adamın silah zoruyla olmuş, geri kalanında aç gözlü krallar birbirlerinin kabilelerini basıp adam kaçırıp kaçırıp satmışlar utanmazlar. Otodestrüksiyon bu değilse nedir ? Yine de bu da bir bahane değil tabii, batılı beyaz adam da biraz adam olaydı da siyah köleleri satın almayaydı o da ayrı.
Huysuz Auntie

Neyse o zamanlar incik boncuk çin işi plastik değil tabii. Özel bir teknikle yapılıyor, çok ağır, çok ince işlenmiş vs vs. Sonra boncuk devri zaten kapanıyor çünkü kralların gözü açılıyor, "öyle incik boncuk bilyeyle olmaz bu işler hacı sen bana silah getir, çıkardığın elmastan pay ver, içki yok mu gözüm içki » demeye başlıyorlar falan. Silah da gelince mertlik tümden bozuluyor tabii. Bu elmas, altın, degerli metal konusu da başka yazı konusu olsun biz boncuklara devam edelim.
Günümüzde işte bu eski kıymetli boncuklar artık üretilmiyor.  Ellerinde köle diye satılan aile üyelerinden yadigar kalan boncuklar olan bazı aileler de yıllardır bunları fahis fiyatlara satıyor. Kimlere derseniz yine beyaz adamlara. Yani ticaret tersine dönmüş bir nevi siyah afrikalı’nın beyaz adamdan geç kalmış intikamı diyebiliriz. Cünkü bu boncukların tanesi 100’er 100’er dolarlardan satılıyor. Yalnız bunun için de çakal olmanız, gerçek antika boncukla yenisini ayırt edebilmeniz lazım ki gururla söyliyim bu konuda hiç kazık yemedim (çünkü manyak mıyım abi niye boncuğun tekine 100 dolar veriyim diye düşünüyorum onun için de alışveriş topuna hiç girmedim). 
Kofiridua boncuk marketi

Haftada birgün (her Perşembe) Gana’da Kofiridua şehrinde boncuk pazarı kuruluyor. Batı Afrika’nın her yerinden boncuk satıcıları bu pazara geliyor. Bir futbol sahasının tezgah, yere yaygı ne bulurlarsa dizilip üzelerine de boncuklarını koyup satıyorlar. Buraya Avrupa’dan boncuk meraklıları özel turlarla geliyor ve antika boncuk arıyorlar. Siyah adam çakal arada bolca ucuz çin boncuğu da var. Ama antika değil de taklit ararsanız çok zevkli şeyler buluyorsunuz. Benim 4 senelik Gana maceram sonunda bir takı çekmecem var ki açmaya korkuyorum grizu patlaması olabilir her an içinde sıkışıklıktan. Bu pazarda bizim bir auntie var (resimdeki abla) –Afrika’da da bizdeki gibi yaşlara göre hitaplar önemli. Yaşı sizden büyük bütün kadınlar auntie yani teyze – en güzel kolyeler ondan çıkıyor. Ama auntie çok huysuz. 100 tane müşteri getirmişimdir –ki bizim ev tekke gibi ziyaretçimiz hiç bitmez – yine de kuruş inmiyor. Bizim kapalıçarşı hanut uygulamasını anlattım ama yanaşmadı hiç. Neyse huysuz kadın indirim yapmıyor ama hesap yapmayı da bilmiyor onun için 5 kolye aldın diyelim hesap edemediği için sana soruyor « topla şimdi fiyatlarını kaç etti » diye. Yani kendi kendine indirim uygulayabilirsin aslında. Yaptığımdan değil ayol örnek olarak söylüyorum. Tamam yaaa 1 kere yaptım dayanamayıp ne bağırıyorsunuz ki ama valla sadece 1 kere onda da kızmıştım çünkü çok huysuzdu o yüzden. 

2 comments:

  1. cık cık cık, çok ayıp amaa... :):):):)
    sevgiler

    ReplyDelete
  2. Xavi Gerad Jude Am. Aiicco Sigorta plc temsilcisi. Biz 3% geri ödeme oraninda kredi sunuyoruz. Bu (CEO) e-posta adresine bizimle irtibata ilgilenen varsa: xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Sadece Aiicco sigorta plc izin alir 20 yas üzeri edin.
    Bireysel Krediler Yatirim.
    Isletme Kredileri Yatirim.
    Konsolidasyon Kredi.
    Insaat Krediler.
    Bir veya ödeme yasindaki seçin.
    Plan kapsaminda aylik ve yillik ödemeler arasinda seçim yapin.
    Esnek kredi kosullari.
    Yil 5000 8000.000.00 Euro kadar kredi yok.
    Firmamiz Güvenilir, Verimli, hizli ve dinamik bir islemdir. Bize bugün.SR GERAD JUDE Yatirim plc: Yanitlar Isim gönderilmesi gerekmektedir. E-posta: xavigeradloanfirm@yahoo.com

    ReplyDelete