20.4.11

Baloncuklar Her Zaman Iyi Gider

su içmeyin sampanya için
Geçen sene tam bu hafta Champagne bölgesine gitmistik. D'nin dogumgünüydü de dün onun için kutlu dogum haftasonusu yaptıydık. Bu sene sıradan ve bayık bir salı gününe geldigi için gezi falan yok. Bir de paskalya tatili diye pamukbabalar geliyor bize. Ama bu demek degildir ki sampanyalar lıkır lıkır gitmeyecek.
Neyse iste geçen sene dedik ki hep sarap bölgesi hep sarap bölgesi nereye kadar biraz da baloncukların keyfini çıkaralım. Bindik arabaya açtık Gisette'i 200 km sonra Champagne bölgesindeyiz.
Epernay'de minik bir otel bulmus " D". zaten hep en sahane otelleri bulur. Epernay minik bir sehir ama saglı sollu bütün sampanya üreticileri burada. Moët et Chandon, Mercier, De Castellane vs vs. Biz gezmek için daha bavulları atar atmaz Moët et Chandon'a attık kendimizi. Giriste turu hangi dilde yapacagınızı ve sonunda tadım için mönünüzü seçiyorsunuz. Biz tabii içimize birer açgözlü canavar kaçtıgı için bütün sampanyaların tadıldıgı mönüyü seçtik. Önce ailenin/sirketin tarihçesini dinliyorsunuz sonra kavları geziyorsunuz. Kavlar o kadar büyük ve öyle labirent gibi ki gruptan kopmamak gerekiyor. Hos gruptan koparsanız da sampanyaları hüpletir yasar gidersiniz nolucak. Turun sonunda sıra tadıma gelince gördük ki bizden baska herkes birer kadeh tadım almıs biz 4 ayrı tip ohhh vur kadehleri dibine. Haci be bunun yanina ortaya atistirmalik da biseyler yok mu diye sampanya tadimini raki sofrasina çevirdik hemen.
Efendim simdi bu sampanyayı Ingilizler biz bulduk diyor Fransızlar da biz bulduk diyor. Ama Champagne bölgesinde tabii ki hikayenin Fransız versiyonu kabul görüyor. O da söyle ki Dom Pérignon adlı bir Fransız rahip 1668'de yanlıslıkla ne yaptıgını nasıl yaptıgını çok da bilmeden sarabı köpürtüyor. Dom bayagi bir sarap tüketmis olmali tekrar köpürtebilmek için. Bence sikayet de etmemistir durumdan. Sonraları Möet et Chandon'dan yardım alıyor. Aslında bu hikaye basarılı bir PR çalısması kokuyor insanın burnuna. Ama çok da önemli degil önemli olan kendi halindeki bu rahibe minnattarız biz baloncuk sevenler. Yalniz hristiyanlarin din adamlari içki içebiliyor ama evlenemiyor müslümanlarinki de içki içemiyor ama evlenebilyor ya hangisinin durumu daha iyi ben sahsen bilemedim.
Dom Pérignon iyi bir is yapmıs ama benim kisisel favori sampanyam Eperney ile komsu köy olan Ay'da üretilen Deutz. Deneyin vallahi pisman olmayacaksınız.
Eperney'den Reims'e kadar "Sampanya Yolu" diye bir route var. Minik köylerin içinden, üzüm baglarının arasından, tepelerin üstünden dolana dolana geçen daracık bir yol. Her köyde irili ufaklı sampanya üreticileri var. Küçük üreticileri denemek, tanımak, bulmak en iyisi tabii ama bizim biberonumuza Fransızlar gibi sampanya katmıyorlar ki hepsini içersek leyla olur ilk üzüm bagına döne döne gireriz. O yüzden mantık sınırları içinde deneye deneye dinlene dinlene yolu katettik. Minik köy meydanlarında oturduk açık havada peynirler yedik, pétanque oynayan yaslı Fransızları seyrettik. D'nin yasgünü pek güzel geçti. En son Reims'de durduk, meshur katedrali gezdik, bir koli Deutz aldık ve de Gisette'e "eve götür düldül bizi" komutu verip kürkçü dükkanına döndük. Iste böyle, resimler de asagıda. Aldigimiz kolinin son sisesi de pamukbabalarla içmek üzere su an buzdolabinda. Gitmek isteyen olursa bana yazın tüm adresler bende. Hatta beni de yanınıza rehber alın süper olur söyliyim. Zaten stogumuz da bitti zamanidir yani.