27.7.11

Indim Sarap Bağına...



Duyduğuma göre Türkiye'de sıcaklardan kavruluyormuşsunuz. Bizi sorarsanız tam tersi. Daha 2 lokma güneş yüzü göremedik -ki ben bunu nisan ayından itibaren "hohoyt yaz geldi nanik" artizliğime bağlıyorum. Nisanda gelen yaz haziranda geri kaçtı. Yine de bu klimasız memlekette soğuğu sıcağa yeğlerim ayrı.

Bari size faydam dokunsun gelin sıcaklardan kaçma bahanesiyle Fransa'yı görün diye 2 kelam yazmak istiyorum. Ama bizim Fransa tatil resimlerine bir baktım ki itinayla nerede şarap bölgesi var oraya gitmişiz. Irili ufaklı ne bölgede şarap çıkıyorsa hakkı kalmamış üstümüzde. Fransa'da vırvır şarap deyince de Bordeaux'ya gitmeden olmaz tabii. Yalnız biz gittik kasımda totomuz dondu. Siz beni dinleyin baharda gidin sonra yok ben duymadım aman ben bilmedim olmasın.

Bordeaux'da ne edelim derseniz -ki demezsiniz herhalde adı üstünde- şarap üreticisinden şarap üreticisine avare avare gezip şarap tadıp, şarap alıp keyif yapacaksınız. Benim "D" meraklıdır, anlar da şaraptan, onun için şarap üreticilerinin üretim kısımlarıyla da pek ilgilendi. Ben sadece tüketim kısmıyla ilgiliyim aile kurumunda işbölümü çok önemli tabii. Neyse o vırvır efendim elde hasat, makineyle el değmeden hasat, bilmemne senesi ne kadar da iyiydi aman da güneşin bilmemkaç eğimle gelen ışınları nasıl da verimli derken ben şu yılı da tadayım, aman bu yılın da hatırı kalmasın diye lıkır şıkır götürdüm şarapları. Bir de artiz artiz hepsini içmiyorlar şöyle bir dillerinde çevirip tükürüyorlar ya, hayatta yapmam öyle israflar. Bir kere israf günah ayol. Lıkır lıkır şifa niyetine....

Neyse bütün bu derin bilgilendirmeler ve çok teknik gerçeklestirdigim tadim sırasında aklımda sizin için birtek şunu tuttum. Bordeaux kırmızı şarapları cabarnet sauvignon ve merlot bazen de biraz carménère karışımı. Fransızlar etiketlere sepajları değil bölge ve appellation'ları yazdığı için nasıl bir şarap istediğinizi bilmek için o bölgenin geleneksel sepaj'ını bilmeniz gerekiyor. Işte budur gerisini de boşverin keyfinize bakın. Tabii bu Bordeaux'nun bir sürü alt bölgesi de var mesela Medoc, Graves, St Emilion vs vs. 2,5 yıllık Fransa hayatımda Bordeaux içeceksem hep Graves'ları pek sevdim tavsiye ederim. Bordeaux'da ünlü şarap üreticisi şatolar/aileler var. Ama bu şatoların miras vergileri anormal yüksek olduğu için aileler yükün altından kalkamayıp büyük sirketlere satıyorlarmış. Ne yazık bence. Hani çok meşhur Chateau Margaux var ya o mesela Yunanlı bir armatörün dul karısına aitmiş. So much for being French!

Neyse sadece içelim yiyelim mi yani demeyin sehir de gezmek için güzel, şarap bağlarına dalıp şehri gezmemezlik yapmayın. Hatta şarap müzesini gezerseniz şarap ticareti ile ilgili çok ilginç tarih bilgileri öğreniyorsunuz ve de sonunda bilin bakalım ne ikram ediyorlar? Tabii ki şarap. Bir de bu bölgenin çok tatlı bir güneyli aksanı var böyle "e"leri yayık geniş geniş söylüyorlar. Bu da böyle bir detay.





No comments:

Post a Comment