13.7.11

Havada Uçar, Kanatları Var Ama Cik Cik Ötmez

2000'de Nijarya'da düsen uçak. Foto iag-anc.com sitesinden

2 gün önce bir Kongo uçağı düştü belki haberlerde görmüşsünüzdür. Cok üzücü tabii ama Afrika'yı biraz tanıyanlar için hiç şaşırtıcı değil. "D"'nin bir iş arkadaşının aynı havayolları ile bir yolculuğu var ki evlere şenlik. Cocuk iş için Kongo'ya uçuyor. Dönüş günü geldiğinde zaten canından bezmiş bir an önce evine dönmek istiyor (Kongo Afrika'nın en zorlu ülkelerinden biri, Belçikalı sömürgeciler ile yolsuz politikacılar elbirliği ile ülkenin içine etmiş) havalimanında diyorlar ki uçakta yer yok "over booking". Yeri göğü inletiyor illa evime gitmem lazım diye. "Tamam" diyorlar "Mösyö sorun yok". Afrika'da herşeye bir çözüm vardır. Cocuğun gözünün önünde beyaz plastik bahçe sandalyesini getirip, koridora koyup kalın bir halatla da yere bağlıyorlar. "Koltuğunuz hazır!" "Yok" diyor tabii bizim arkadaş, "o kadar da acil değil aslında yarın da uçsam olur". Akıllı çocuk!

Bizim Senegal'den Gana'ya Njijeryalı havayolu şirketi Belleview ile uçmuşluğumuz var. Bir kere bu tip havayolu şirketleri birçok ülkede durup yolcu tolpayıp Beşiktaş-Sarıyer hattı minibüsleri gibi uçuyorlar. Dakar'dan havalandık, Sierra Leon'da durduk yolcu indirdik bindirdik o arada pilot ve yolcular tarmağa çıkıp sigara tüttürdüler yine havalandık Liberya'da bir daha durduk, bu arada hostesler aynı sandviçi 3.kez ikram ettiler, yine herkes indi sigara tüttürdü tarmakta şöyle bir turladık bacaklarımızı açtık -pilot da dahil- yine bindik. Biz Gana'da indik uçak Nijerya'ya devam etti. Biz inerken yolcular yine sigara tüttürüyordu. Caylar şirketten beyler!
Bu yolculuktan tam 1 hafta sonra Belleview'in arka arkaya 2 uçağı düştü ve filolarında uçak kalmadığı için!! haliyle şirket iflas etti.

Bile bile niye biniyorsun bu uçaklara demeyin nasıl gideceğiz uçağa binmezsek? Inanın bana sınır polisleri, Afrika yol ve trafik durumu, ülkelerin çeşitli yerlerindeki asiler-güvenlik güçlerine ait çoğunlukla sarhoş veya uyuşturucudan gözü dönmüş askerler uçaktan daha riskli.

Bu arada unutmadan Afrika hava sahasında radar yok! Ciddiyim yok. Pilotlar çıplak gözle uçuyor ve uçaktaki alet edavatla tabii. Ama topolofların alet edavatları ne kadar güvenlidir onu ben bilemem. Radar koyup da koca dünyanın silah, uyuşturucu ve elmas trafiğini durduracak değiller ya! Ekonomi nolur sonra mazallah!

Fildişi Sahili'nin diğerlerine göre daha iyi durumda bir havayolu var, Air Ivoire. Air France'la ortak vs. Bir defa bir Accra-Abidjan uçuşunda klimaları çalışmayan bir air ivoire uçağına denk geldik. Afrika sıcağı nemli ve 45° falan ve uçakta havalandırma çalışmıyor. Ama Afrika insanı cidden çok tatlıdır her sıranın başında bir hostes durup bir sağa bir sola yelpaze yaptı yolculuk boyunca. Bu da ancak Afrika'da olur. Gel de bu kıtayı sevme.

No comments:

Post a Comment