2.8.11

Para, Para, Para

bu banknotlar 1 dolara denk idi. görsel thekexperience.okeiweb.com'dan


Bankamatiklerle ilgili bir Afrika travmam var. Ne zaman para çekmem gerekse hani "şu kartınızı aldıktan sonra paranız ödenecektir" yazısı vardır ya işte orada beni bir stress alıyor sanırsın ki üniversite sınavına tekrar giriyorum. Ya o makine o kartı yutarsa stresi. O anda para mara umrumda değil kartım geri çıksın yeter. Boşa konuşmuyoruz Afrika'da 2 kez başıma geldi. Üstelik birinde tam uçağa gitmek üzereydim kolum kanatım kesilmiş gibi oldu. Banka kartsız tatil mi olurmuş? (Bunda "D"nin parmağı olabilir yalnız çok emin değilim)

Gana'da yaşarken çok büyük bir elektrik problemi vardı. Elektrikler günde 15 saat kadar kesik oluyordu dersem problemin büyüklüğünü anlatır. Evlerde jeneratör var da bankamatikler de yok tabii. Tam para çekecekken elektriğin kesileceği tutacak kadar talihsiz bir insansanız -ki hatırlatırım yazının başında bana 2 defa oldu demiştim- yandığınızın resmidir. Ekran bir anda kararır siz belki bilgisayar mantığıdır diye enter'a, ESC'e falan basarsınız (evet yaptım bunu), son çare olarak makineyi tekmelersiniz ama ne çare. Ilk tecrübenin en önemli sorusu şudur: "Bu kalleş makine elektrikler geldiği anda benim kartı dışarı püskürtür mü?" Bu ihtimale karşı, ATM yanı dilencisi, sebze meyve satıcıları ve bilumum sizin orda niye dikildiğinizi merak eden veletle elektrikler gelene kadar ATM nöbeti tutarsınız (evet bunu da yaptım). Ama haberiniz olsun ki makine kartınızı püskürtmezmiş. Bunu gördükten sonra tek yapmak gereken sizinle ilgilenmeye hiç meraklı olmayan bir banka dolusu insana dert anlatıp kartınızı almaya çalışmaktır.

Biz Gana'ya ilk taşındığımızda en büyük banknot 20bin cedi (Gana para birimi) idi. Ve 2dolara denk geliyordu!Evet en büyük banknotun değeri 2 dolar. Ve Gana'da kredi kartıyla ödeme yapılmıyor. Altyapı yok, yerli halkın banka hesabı yok, sabit adresi yok vs vs. Tabii dolayısıyla bir süpermarkete gitmek için tek çekişte makine sadece 20 banknot verebildiği için 3 kere para çekmeniz gerekiyor. Bu da 3 kere kartı kaptırma tehlikesi demek. Ya makinada para biterse???? O zaman o gün ailecek açsınız. Ahhh ahhhhh ay başlarında maaşları ödeyecek toplu parayı çekmek için geceleri şehrin tüm ATM'lerini gezdiğimizi bilirim ben sen ne diyorsun. Bir de tabii herkes aynı dertte olduğu için arkadaşlarına çaktırmadan çekmen lazım paraları. Ciddi ajanlık işi gerektiriyor.

Topluca yemeğe gidiliyor mesela, Avrupalıların restoran ve servis kalitesi Afrika işi ama hesap Avrupa denkliğinde. Hesap bir geliyor herkes başlıyor saymaya, 2Obin cedi, 4Obin cedi, 60bin cedi... 10 kişiye gelen hesabı düşünsenize scarface'den bir sahne gibi hesap ödeme sahnesi! Bir de onların sağlamasını almak için bir daha saymak, sabaha kadar restorandasınız yani. Cüzdan falan neyine gerek tabii sırt çantalarında taşıyoruz paraları. Ya evladım ben paranın bavullarla taşındığı zamanları bilerim.

Sonra 2007'de paralardan 4 sıfır atıldı, yeni banknotlar basıldı. Paralar Güney Afrika'da basıldı ama daha kendileri gelmeden 1 ay önce sahteleri dönmeye başladı ortalıkta. Artık yüzsüzlüğün de bu kadarı bıraksaydınız da paranın kendini göreydik.

Bir de bu paralar uçakla Güney Afrika'dan geldi. Kağıt paralar uçağın en ucuna, bozuk paralar da baş tarafına konmuş. Havaalanında paraları boşaltan arkadaşlar fizik derslerinde uyumuş olmalı ki önce en uçtakileri çıkaralım diye karar verince tabii uçak burnunun üstüne dikildi, kuyruk havada, pilot kabini başaşağı ezilmiş halde çok komikti günlerce havaalanı önünden geçtikçe güldük. Uçağı kırdılar bildiğin yahu. Tabii o kadar gülene kadar resmini de çekseymişiz şimdi elimde şahane görsel olurdu ama insanlık hali napıcaksın sevgili blog. 

No comments:

Post a Comment